Електронна акцизна марка на сигарети в Україні: коли закон набуває чинності та що зміниться на ринку тютюнових виробів

Зміст

24 липня 2023 року Президент Володимир Зеленський підписав закон, що запроваджує електронну акцизну марку. Він набуде чинності з 1 січня 2026 року. Поки що товари маркують акцизами старого зразка незалежно від місця реалізації — у маленьких магазинах, гіпермаркетах чи інтернеті. Наприклад, наразі в онлайн-сервісі з продажу сигарет https://cig-poshta.in.ua/ru/shop/lm-ru/ усі пачки промарковані акцизною маркою, що підтверджує оригінальність і легальність тютюнових виробів. Дізнайтеся, як українці перевірятимуть підакцизні товари за новими правилами.

Чому вирішили ухвалити закон про електронний акциз №8287?

На жаль, в Україні процвітає чорний ринок контрафактної продукції. Щоб відстежувати рух підакцизних товарів від виробника або імпортера до споживача, запроваджується електронна марка акцизного податку. Законодавчо змінивши обіг алкоголю, тютюнових виробів і рідин для електронних сигарет, уряд України планує:

  • отримати додаткові кошти до держбюджету;
  • скоротити кількість товарів із підробленими паперовими акцизними марками, що надходять із Китаю і Туреччини;
  • створити єдину систему обігу підакцизних товарів, щоб спростити взаємодію між державними органами та суб’єктами господарювання;
  • надати кожному громадянину можливість ідентифікувати продукцію і перевіряти її легальність.

За словами міністра цифрової трансформації Михайла Федорова, «Законопроект №8287 — топовий антикорупційний проєкт, завдяки якому держава не буде втрачати мільярди через тіньовий збут алкоголю та тютюну. Ці гроші будуть спрямовані на оборону України».

Як виглядатиме електронна акцизна марка?

У Міністерстві цифрової трансформації хочуть запровадити електронну акцизну марку у вигляді двовимірного DataMatrix-коду. Це матричний штрихкод, зовні схожий на QR-код. Його клеїтимуть на:

  • кожну пляшку алкогольного напою і пачку сигарет;
  • на блоки сигарет;
  • на коробки і ящики з підакцизними товарами.

Двовимірний матричний штрихкод забезпечує високий рівень захисту від підробок. Його можна відсканувати, навіть якщо пошкоджено 30% зображення коду.

Як відстежуватимуть тютюнові та алкогольні вироби з електронним акцизом?

Мінцифри планує створити цифрову систему для відстежування підакцизних товарів — «еАкциз». Зареєструвавшись у системі, виробники та імпортери зможуть самостійно згенерувати двовимірний DataMatrix. Їм достатньо встановити застосунок «Дія», щоб легалізувати свою продукцію.

В «еАкциз» буде впроваджено технологію Track and Trace — аналог системи відстежування, що застосовується в Євросоюзі з 2019 року. З її допомогою можна дізнатися маршрут алкогольної та тютюнової продукції. За кожним згенерованим двовимірним DataMatrix-кодом у системі зберігатиметься основна інформація і маршрут. Кожен споживач  зможе переконатися в легальності продукції. Відсканувавши електронну акцизну марку через «Дію», покупцям стане відома:

  • назва продукту;
  • інформація про виробника;
  • місце виробництва;
  • магазин, де продається товар;
  • код маркування, який має збігатися із зображеним на марці.

У системі «еАкциз» також планують запровадити перевірку статусу акцизної марки. Якщо він активний, товар ще перебуває у продажу. Якщо він уже був проданий, статус стане неактивним. 

На яких товарах буде електронна акцизна марка?

Закон №8287 зобов’язує маркувати будь-яку алкогольну й тютюнову продукцію, зокрема й рідини для електронних сигарет. Електронний акциз обов’язково мають отримати товари для Duty Free, які становлять понад половини усієї нелегальної продукції в Україні. Мінцифри сподівається, що система «еАкциз» значно поліпшить ситуацію із продажем підакцизних товарів і допоможе українським виробникам інтегруватися в ринок Євросоюзу.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *